ELEKTRONİK
DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE MOBİL TEKNOLOJİLER ve EĞİTİM
(Eğitim
Fakültesi Öğrencilerinin Mobil Teknolojileri Eğitim Amaçlı Kullanım
Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma)
Erhan Akyazıa, Aylin Tutgun Ünalb[1]
aMarmara Üniversitesi İletişim Fakültesi
Bilişim Anabilim Dalı, İstanbul, Türkiye
bMaltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, İstanbul, Türkiye
Özet
Dönüşüm şekil değiştirme veya olduğundan başka bir biçime geçme olarak
tanımlanır ve değişimlerin bir sonucu olarak gerçekleşir. Kontrol altında
tutulan değişkenler üzerinde yapılan düzenlemelerin neticesinde genellikle
olumlu yönde değişiklikler ve dönüşümler meydana gelirken, doğal felaketler
gibi kontrol edilemeyen etkenler neticesinde olumsuz yönde değişiklikler de
meydana gelebilmektedir. İnsanoğlu tarih boyunca iş yapış şekillerini
kolaylaştıracak teknik ve teknolojiler arayışında olmuştur. Savaşlarda
kullanılan teknolojileri kullanım amacından dolayı bu sınıfta
değerlendirmezsek, teknolojilerin desteğiyle de dönüşümler pozitif yönde
gerçekleşmiştir. Özellikle bilişim ve
iletişim teknolojilerinin de desteği ile bireyler, toplumlar ve kurumlar
sürekli hep daha ileriye evrilmiştir. Bir üretim-tüketim ilişkisi ve ötesinde
döngüsü haline gelmiş süreç kapsamında üreticiler tarafından teknolojiler
üretilir, tüketiciler teknolojileri tüketir ve bağımlısı olur, tüketiciler
bağımlı tüketicilere yeni teknolojiler sunarlar. Tüketim toplumu bağlamında
bakıldığında olumsuz bir durum gibi gözükmekle birlikte, teknolojinin
nimetlerinden ziyadesiyle faydalandığımız günümüzde pek de olumsuz bir durumdan
söz edilemeyeceği açıktır.
Teknoloji ile daha çok toplumu oluşturan bireyler
yüz yüze kalmaktadır ancak çeşitli amaçlarla bir araya gelmiş insan
topluluklarından meydana gelen kurumların da bu teknolojileri benimsemesi ve
bireylerine bu imkanları sunması da ayrıca önem teşkil etmektedir. Modern
toplumlarda çağdaşlaşmanın kaynağı eğitimdir. Çağdaşlaşmanın kaynağını
oluşturan eğitim-öğretim dünyası da söz konusu teknolojileri etkin ve verimli
kullanarak ve kullandırarak kendini dönüşüme adapte eden alanların başında
gelmektedir. Hayatımıza hızla giren teknolojiler bir bilgi ve tecrübe paylaşımı
olan eğitim-öğretimde temel fonksiyonları olmasa bile iş yapış şekillerimizi
yeniden şekillendirmektedir. Bilginin kaynağı tabii ki eğitmen pozisyonundaki
insan ancak tıpkı uzaktan eğitim yöntem ve teknolojilerinde olduğu gibi insan kaynağı
bilgi ile şekillenen teknolojilerin insanın yerini alması bazen zorunluluk arz
edebilmektedir. Burada amaç insanı işlevsizleştirmek değil, aksine insanı ve
bilgisini daha değerli pozisyona taşıyarak o bilginin daha fazla insana
ulaşması yolunda kullanımına imkan sunmaktır.
Yayınlanan istatistiki bilgilerin de gösterdiği
biçimde mobil teknolojiler şüphesiz ki insan kaynağı olan bilginin daha fazla
insana ulaşmasına hizmet eden teknolojilerin başında gelmektedir. Bilgiye zaman
ve mekân bağımsız erişime imkân tanıyan mobil teknolojiler bir anlamda
sosyolojik bir işlev de üstlenerek bireylerin birbirine yaklaşmasına da ön ayak
olmaktadır. Kullanıcıların ilgi ve alakalarına göre çeşitli mobil teknolojiler bulunmakla
birlikte bu teknolojiler üzerinde de pek çok uygulama bulunmaktadır. Eğitim ile
ilgili uygulamaların bu uygulamalar arasında önemli bir paya sahiptir.
Teknoloji ve bu teknolojiler üzerinde yürütülen uygulamalar öğrenen boyutunda
ortam ve öğrenme tekniği açısından öğrenene imkânlar tanırken, diğer taraftan
eğitene ise öğrencileri ile daha fazla etkileşime girme ve farklı içerikleri
öğrenene aktarabilme imkânları sunmaktadır.
Mobil teknolojilerin eğitim alanında kullanımı
üzerine odaklanan bu çalışmada özetle dönüşüm ve özellikle elektronik dönüşüm
kavramlarından, bu dönüşümün eğitime yansımalarından bahsedildikten sonra, söz
konusu dönüşümün önemli bir parçası olan mobil cihazların eğitimde kullanımına
değinilecektir. Çalışmanın araştırma ayağında ise geleceğin öğretmen adayı olan
Eğitim Fakültesi öğrencilerinin söz konusu teknolojileri eğitim amaçlı kullanım
alışkanlıkları bu yönde soruların yer aldığı “Mobil Cihaz Kullanım Anketi” ile
ölçülerek, sonuçları istatistiksel analiz yöntemleri ile değerlendirilecektir.
Anket kapsamında özellikle öğrencilerin tablet, akıllı telefon vb. gibi popüler
olan mobil cihaz sahiplikleri, bu cihazlardan internete erişim durum ve
yöntemleri, kullanım amaçları ve sıklıkları, bu cihazlar üzerinden internet erişimlerinde bir problem
varsa bu problemin kaynakları, mobil cihazları eğitmen ile etkileşime geçme,
ödev vb. gibi eğitim amaçlı kullanım sıklıkları şeklinde sorulara yer
verilerek, yine anket kapsamında yer alacak demografik bilgiler ışığında
karşılaştırmalı olarak sonuçları ortaya konulacaktır.
Anahtar Kelimeler:
Mobil teknoloji, elektronik dönüşüm, öğretmen adayları, eğitim
[1] Aylin Tutgun Ünal: 0 532 586 91
11
E-mail
adres: aylintutgun@maltepe.edu.tr
Cite:
- · Akyazı, E., Tutgun Ünal, A. & Akyazı, A. (2013). Elektronik Dönüşüm Sürecinde Mobil Teknolojiler Ve Eğitim (Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Mobil Teknolojileri Eğitim Amaçlı Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma), 7. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Erzurum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder