BÖTE* BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET KULLANIM
ÖZELLİKLERİ VE TERCİHLERİNİN İNCELENMESİ
Aylin
TUTGUN ÜNAL
Maltepe Üniversitesi,
Eğitim Fakültesi
Bilgisayar
ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
İstanbul,
Türkiye
aylintutgun@maltepe.edu.tr
Özet
Bu
araştırmada, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü (BÖTE)
öğrencilerinin internet kullanım özellikleri ve tercihleri incelenmiştir.
Araştırma, Türkiye’de, İstanbul’da yer alan 3 farklı üniversitenin (Marmara
Üniversitesi, Maltepe Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi) BÖTE bölümü öğrencileri
ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, “BÖTE’nin
İnternet Kullanım Özellikleri Anketi (BİKÖ)” kullanılmıştır. İnternet Kullanım özelliklerine
dair araştırma bulguları incelendiğinde, BÖTE öğrencilerinin %91.4’ünün
bilgisayara sahip olduğu halde, %31.5’inin internet bağlantısının olmadığı ve
%89.5’inin web sitesi ya da blog oluşturmayla ilgilenmediği görülmüştür. Diğer
taraftan, en çok günde 1-4 saat internetin kullanıldığı ortaya çıkmış olup,
internetin ne amaçla kullanıldığı sorgulanmıştır. Öğrencilerin neredeyse
ortalamaya yakını (%44.4’ü), yeni insanlarla tanışma amacıyla internete günlük
olarak vakit ayırmakta olduğu dikkat çekmektir. Diğer dikkate değer sonuç ise,
öğrencilerin (%97.6) her gün 0-5 saat arası yeni bilgiler edinmek için
interneti kullandığıdır. Son olarak, BÖTE
öğrencilerinin az oranlarda da olsa, kumar/bahis oynama, cinsel içerikli
siteleri araştırma vs. amaçlarıyla da günlük olarak internete zaman ayırması, internetin
kötü kullanımına işaret etmektedir.
Araştırmada,
özellikle teknolojiyle ilgili
bölümlerde bir an önce gerekli önlemlerin alınması vurgulanmaktadır. Bu noktadan
hareketle, araştırma sonunda birtakım önerilere yer verilmiştir.
Anahtar
Sözcükler: BÖTE,
İnternet kullanım tercihi, Problemli internet kullanımı.
A
STUDY ON CHARACTERISTICS OF INTERNET USE OF CEIT**
STUDENTS AND THEIR PREFERENCES
Abstract
In this research, characteristics of internet use of
CEIT (Computer Education and Instructional Technologies) students and their
preferences were studied. The research was conducted with students from three
universities (Marmara University, Maltepe University and Yıldız Technical
University) in Istanbul in Turkey. A Questionnaire of Characteristics of
Internet Use of CEIT Students was used. The research found out that although
91.4 % of CEIT students have a computer, 31.5% of them do not have an access to
internet and 89.5 % are not interested in making a web site or a blog. On the
other hand, it was apparent that internet was used 1-4 hours a day at most and
the reasons of internet use were investigated. It was notable that almost half
of the students (44.4 %) spare time daily for getting acquainted with new people.
Another remarkable result was that students (97.6%) use internet to obtain new
data for 0-5 hours daily. The last finding of the study was pointing out to the
fact that students abuse internet for gambling/betting and surfing through
sexually explicit sites. The research emphasized that necessary measures must
be taken immediately. Some suggestions were given at the end of the study for
this purpose.
Key Words: CEIT, Preference
of internet use, Problematic internet use
* Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
GİRİŞ
Teknolojinin hızla ilerlemesi ile birlikte bilgi ve iletişim
teknolojilerinin kullanımı giderek yaygınlaşmakta olduğundan, bilgisayar ve internet, hayatın vazgeçilmez
gereklilikleri haline gelmiştir. Gelişen teknoloji ile birlikte bilgisayar ve
internet kullanımının bütün dünyada olduğu gibi Türkiye’de de artan oranlarla
yaygınlaştığı gözlenmektedir. Bu noktadan hareketle Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından yapılan “Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması”na göre,
girişimlerde bilgisayar kullanım ve internet erişimine sahiplik oranları 2007
yılı Ocak ayında %88,7 ve %85,4 iken, bu oranlar 2008 yılı Ocak ayında
sırasıyla %90,6 ve %89,2’ye yükselmiştir. 2010 yılında ise, internet erişimine
sahiplik oranının %90,9’a yükseldiği görülmektedir (Türkiye İstatistik Kurumu,
2011). Diğer taraftan üniversite öğrencileri ile yürütülen diğer bazı
araştırmalarda, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun rahatlıkla ulaşabilecekleri
bilgisayar ve internete erişim imkanlarının olduğu belirtilmektedir (Ceyhan,
Ceyhan ve Gürcan, 2007; Deniz, 2001, 2007; Deniz ve Coşkun, 2004; Tutgun ve
Deniz, 2010).
Bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler sonucunda bilgisayar ve internet
teknolojilerinin eğitim ortamlarında kullanımı büyük bir gereklilik haline
gelmiş olup, bu durum öğretmen ve öğrencilerin bilgisayar ve internet
teknolojilerinden yararlanmasını kaçınılmaz hale getirmiştir. Deniz ve Coşkun
(2004)’e göre, bir öğretim aracı olarak internet, ucuz, global, etkileşimli,
yoğun bilgisayar iletişimine imkan sağlamakta ve öğrencinin öğrenme tecrübesini
arttırmasına fırsat vermektedir. Sağladığı imkanlardan dolayı bilgisayar ve
internet kullanımı ve buna bağlı olarak bu teknolojilerin
öğrenilmesi/öğretilmesi ihtiyacı doğmuş, bu ihtiyaçtan dolayı üniversitelerde
teknoloji kullanımını kapsayan, bilgisayar ve internet teknolojilerinin
öğretimine yönelik bölümler açılmıştır. Bu bölümlerden bir tanesi de bu
araştırmanın çalışma grubunu oluşturan “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi Bölümü”dür.
Yeni yetişen genç nüfusun daha erken bilgisayar ve internetle tanışması,
onların yaşça büyüklerine göre daha fazla interneti kullanma eğiliminde
olmalarını sağlayabilmektedir. Wright (2001), yeni yetişen genç nüfusu “Net
Jenerasyonu” olarak adlandırarak bu durumu vurgulamaktadır. Diğer taraftan
birtakım çalışmalarda 1. sınıfa devam eden üniversite öğrencilerinin, 4. sınıfa
devam edenlere göre interneti aşırı kullandıkları ve bu kullanımlarından
dolayı, problemli internet kullanımına
daha fazla eğilimli oldukları sonucu bulunmuştur (Tutgun, 2009; Tutgun ve
Cesur, 2011). Bu sonuç, genç nüfusun internetin kötü kullanımından kaynaklanan
problemlere de daha yatkın olduklarını göstermektedir.
İnternet özellikle genç nüfus tarafından birçok amaca yönelik yaygın
olarak kullanılmaktadır. Erikson (1998)’e göre, üniversite gençliğinin en temel
gelişim görevi aynı veya karşıt cinsteki yaşıtları ile yakın ilişkiler kurmayı
başarmaktır. Günümüzde, genç nüfus bu ihtiyacını sosyal ortamda yüz-yüze
iletişim becerilerini kullanarak karşılamak yerine, internette sosyal etkileşim
sağlayan uygulamaları kullanmayı tercih etmektedir. Alanyazında, bu durumu
destekleyen birçok araştırma yer almaktadır (Caplan, 2005; Ceyhan, Ceyhan ve
Gürcan, 2007; Deniz ve Tutgun, 2010; Tutgun, 2009; Tutgun ve Deniz, 2010
Tutgun, Deniz ve Moon, 2011). Özellikle cep telefonlarının sağladığı ucuz internet ve etkileşimli uygulamalar ile öğrenciler, sosyal iletişim ihtiyaçlarını karşılamakta olup, online sosyal etkileşime, birlikte yaşayacakları sosyal deneyimlerden daha fazla vakit ayırmaktadırlar. Doğal sosyal ortamda sosyal becerilerini geliştiremeyen ergen gruptaki gençlerin, hayatlarının sonraki dönemlerinde, özellikle aile ve iş ortamında problemler yaşaması kaçınılmaz olacağı düşünülmektedir ve bu noktadan hareketle, problemli internet kullanımına yönelik yapılan birçok araştırmanın özellikle üniversite öğrencileri ile yürütüldüğü görülmektedir (Anderson, 2001; Caplan, 2010; Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan, 2007; Deniz ve Tutgun, 2010; Kandell, 1998; Lavin, Marvin ve diğ., 1999; Lin ve Tsai, 2002; Morahan-Martin ve Schumacher, 2000; Niemz, Griffiths ve diğ., 2005; Odacı ve Kalkan, 2010; Tutgun, 2009; Tutgun ve Deniz, 2010; Tutgun, Deniz ve Moon, 2011; Young, 2006).
Tutgun, Deniz ve Moon, 2011). Özellikle cep telefonlarının sağladığı ucuz internet ve etkileşimli uygulamalar ile öğrenciler, sosyal iletişim ihtiyaçlarını karşılamakta olup, online sosyal etkileşime, birlikte yaşayacakları sosyal deneyimlerden daha fazla vakit ayırmaktadırlar. Doğal sosyal ortamda sosyal becerilerini geliştiremeyen ergen gruptaki gençlerin, hayatlarının sonraki dönemlerinde, özellikle aile ve iş ortamında problemler yaşaması kaçınılmaz olacağı düşünülmektedir ve bu noktadan hareketle, problemli internet kullanımına yönelik yapılan birçok araştırmanın özellikle üniversite öğrencileri ile yürütüldüğü görülmektedir (Anderson, 2001; Caplan, 2010; Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan, 2007; Deniz ve Tutgun, 2010; Kandell, 1998; Lavin, Marvin ve diğ., 1999; Lin ve Tsai, 2002; Morahan-Martin ve Schumacher, 2000; Niemz, Griffiths ve diğ., 2005; Odacı ve Kalkan, 2010; Tutgun, 2009; Tutgun ve Deniz, 2010; Tutgun, Deniz ve Moon, 2011; Young, 2006).
İnternet bağımlılığını, patolojik ya da problemli internet kullanımını
tanılamada, birçok araştırmacı, kişilerin, internette zaman harcama sürecini
önemli bir ölçüt olarak değerlendirmiştir (Young ve Rogers, 1998; Young, 1996a,
1996b). Problemli internet kullanımını tanılamada zaman ölçütü tek başına
yeterli değildir fakat önemli bir faktördür. Üniversitelerde öğrenci-öğretim
elemanı iletişimi, ödev/proje araştırmaları, serbest kullanıma yönelik açık
laboratuarların olması şüphesiz öğrencilerin internet kullanımı için oldukça
vakit ayırmalarını sağlamaktadır. Diğer taraftan, teknoloji ile iç içe olan
bölümlerde öğrenim gören öğrenciler, diğer öğrencilere göre bilgisayar ve
interneti daha fazla kullanmaktadır. İnternet, her türlü bilgi ve görüşe açık
bir alandır. İnternet, özellikle internet kullanımını gereksinimleri
doğrultusunda sınırlayamayan öğrenciler için çok büyük bir risk faktörü
olabilmektedir. Ergen gruplarla, özellikle üniversite öğrencileri ile yürütülen
araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin
problemli internet kullanımına büyük ölçüde eğilimli oldukları ve kontrolü
sağlama da sıkıntı yaşadıkları açıktır.
Tutgun (2009)’un araştırmasında, 2 farklı üniversitede, Eğitim
Fakültelerinin çeşitli bölümlerine devam eden üniversite öğrencilerinin problemli
internet kullanımları incelenmiş ve bölümler arasında bir farklılık
bulunmuştur. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümüne devam eden
öğrenciler, diğer sosyal alanlar, fen-matematik alanları ve güzel sanatlara
göre problemli internet kullanımına daha fazla eğilimli oldukları görülmüştür.
Diğer bölümler kendi arasında araştırıldığında, bir farklılık bulunmamıştır. Bu
çalışmadan hareketle, Tutgun ve Cesur (2011)’in araştırmasında Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü öğrencilerinin problemli internet
kullanımları incelemiş, öğrencilerin problemli internet kullanımlarının orta
seviyenin üzerinde olduğu bulunmuştur. Bu noktadan hareketle, bilgisayar ve
internet kullanımını içeren alanların problemli internet kullanımına sebep
olabileceği hususu üzerinde durulması, teknoloji içerikli bölümlerin problemli
internet kullanımlarının ayrıca araştırılması ve sebepleri üzerinde durulması
gerekmektedir. Böylece daha spesifik çözümler üretilebilecek ve sorunun kaynağı
daha açık bir şekilde tespit edilebilecektir. Diğer taraftan, bu tür
araştırmalar, teknolojinin insan hayatını kolaylaştırırken, diğer taraftan
insan psikolojisi üzerindeki etkilerinin ne olabileceği konusunu da ön plana
çıkaracaktır. Bu sebeplerden dolayı, teknoloji içerikli bölümlerdeki
öğrencilerin internet kullanım özelliklerinin ve internette neler yaptıklarının
derinlemesine incelenmesi önemli görülmektedir. Bu araştırmanın, bu konuda
yapılacak nitel araştırmalara destek olacağı düşünülmektedir. Bu noktadan
hareketle, “BÖTE Bölümü Öğrencilerinin İnternet Kullanım Özellikleri ve
Tercihlerinin İncelenmesi” araştırmanın
problem cümlesini oluşturmaktadır.
Amaç
Bu araştırmanın amacı, Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin internet kullanım özellikleri ve tercihlerinin
incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki araştırma sorularına cevap
aranmıştır.
1. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin
bilgisayar ve internet kullanım imkânları ve özellikleri nelerdir?
2. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin
internet kullanım tercihleri nelerdir?
YÖNTEM
Araştırma Modeli ve Çalışma Grubu
Bu çalışmada, “BÖTE’nin İnternet Kullanım
Özellikleri Anketi (BİKÖ)” ile elde edilen verilerin nicel analizi ile var olan
durum saptandığı için bu araştırma Karasar (1994)’a göre tarama modellerinden
genel tarama modelidir.
Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’daki 3 farklı
üniversitenin (Marmara Üniversitesi, Maltepe Üniversitesi ve Yıldız Teknik
Üniversitesi) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümüne devam eden
162 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların 63’ü (%38.9) bayan, 99’u (%61.1)
ise erkek öğrencilerden oluşmakta olup, yaşları 17 ile 27 arasında değişmektedir.
Veri
Toplama Aracı
Araştırma verileri, araştırmacı tarafından
geliştirilen “BÖTE’nin İnternet Kullanım Özellikleri Anketi (BİKÖ)” ile
toplanmıştır. Ankette, öğrencilerin bilgisayar ve internet imkânlarını
belirleyici sorular (kendi bilgisayarının olup olmadığı, internet bağlantısının
olup olmadığı vs.), internet kullanım özelliklerine dair sorular (internete
nasıl bağlandığı, ne zamandan beri interneti kullandığı, günde kaç saat
kullandığı vs.) ile internet kullanım tercihlerini belirleyici sorular (yeni
birileriyle tanışma, ödev araştırma, müzik/film/fotoğraf ya da resim indirme,
kumar oynama amaçlı vs. günde ne kadar interneti kullandığı) yer almaktadır.
İşlem
BİKÖ Anketi, 2010-2011 öğretim yılında, bahar
yarılında, ders ortamında, gönüllülük ilkesine göre BÖTE öğrencilerine
uygulanmıştır. Katılımcıların anketi doldurma süresi 10 ile 12 dakika arasında
değişmiştir.
Verilerin
Analizi
BİKÖ Anketi’nin üniversite öğrencilerine uygulanması
ile elde edilen veriler, SPSS 17.5 sürümü ile analiz edilmiştir. Analizlerde
frekans ölçümü ve pasta grafiği kullanılarak var olan durum ortaya koyulmuştur.
BULGULAR
İlk araştırma
sorusu olan “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin
bilgisayar ve internet kullanım imkânları ve özellikleri nelerdir?”e yönelik
bulgular:
*** |
Diğer araştırma sorusu olan “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Bölümü öğrencilerinin internet kullanım tercihleri nelerdir?”e yönelik
bulgular:
Tablo 9: Yeni
insanlarla tanışmak için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
90 (55.6)
|
Günde
1 saatten az
|
60 (37.6)
|
Günde
1-3 saat arası
|
8 (4.9)
|
Günde
4-5 saat arası
|
2 (1.2)
|
Günde
6-8 saat arası
|
2 (1.2)
|
Günde
8 saatten fazla
|
0 (0)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 9’a
göre, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin
internet kullanım tercihleri arasındaki “Yeni insanlarla tanışmak için internet
kullanımı” yaklaşık olarak ortalama seviyenin biraz üzerinde “Hiç” (%55.6) ve
ortalamaya yakın olarak “Günde 1 saatten az” (%37.6) tercih edilmiştir. Sonuç
olarak, hiç tercih etmeyen grup ortalama seviyenin biraz üzerinde iken yine
ortalamaya yakın orandaki kalan grup internette yeni insanlarla tanışmayı
tercih etmekte ve bu aktivite için günlük zaman ayırmaktadır.
Tablo 10: Ödev
araştırmak için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
3 (1.9)
|
Günde
1 saatten az
|
58 (35.8)
|
Günde
1-3 saat arası
|
77 (47.5)
|
Günde
4-5 saat arası
|
18 (11.1)
|
Günde
6-8 saat arası
|
4 (2.5)
|
Günde
8 saatten fazla
|
2 (1.2)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo
10’da da görüldüğü gibi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencilerinin ödev araştırmak için günde yoğun olarak 0-3 saat arası interneti
kullandığı (%83.3), diğer taraftan günde 4 saatten fazla zaman harcayan grubun
da olduğu söylenebilir (%14.8).
Tablo 11: Yeni bilgiler edinmek için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
2 (1.2)
|
Günde
1 saatten az
|
74 (45.7)
|
Günde
1-3 saat arası
|
67 (41.4)
|
Günde
4-5 saat arası
|
17 (10.5)
|
Günde
6-8 saat arası
|
2 (1.2)
|
Günde
8 saatten fazla
|
0 (0)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 11 incelendiğinde,
öğrenciler yeni bilgiler edinmek için günde yoğun olarak 0-5 saat internette
dolanmaktadır (%97.6).
Tablo 12: Haber okumak için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
17 (10.5)
|
Günde
1 saatten az
|
102 (63.0)
|
Günde
1-3 saat arası
|
37 (22.8)
|
Günde
4-5 saat arası
|
5 (3.1)
|
Günde
6-8 saat arası
|
2 (1.2)
|
Günde
8 saatten fazla
|
1 (0.6)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 12
dikkate alındığında, günlük olarak haber okumak için öğrenciler yoğun olarak 1
saatten az internete vakit ayırmaktadır (%63). Diğer taraftan, hiç haber okumak
için internete girmeyen grubun yüzdesi ise 10.5’tir.
Tablo 13: Kumar/Bahis oynamak için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
137 (84.6)
|
Günde
1 saatten az
|
20 (12.3)
|
Günde
1-3 saat arası
|
3 (1.9)
|
Günde
4-5 saat arası
|
0 (0)
|
Günde
6-8 saat arası
|
2 (1.2)
|
Günde
8 saatten fazla
|
0 (0)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 13
incelendiğinde, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencilerinin çoğunluğu (%84.6) kumar/bahis oynama amaçlı internete girmese
de, günde 1 saatten az (%12.3) ve günde
6-8 saat ayıran (%1.2) öğrencilerin de olması dikkate değerdir.
Tablo 14: Cinsel içerikli siteleri aramak için internet
kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
137 (84.6)
|
Günde
1 saatten az
|
21 (13.0)
|
Günde
1-3 saat arası
|
2 (1.2)
|
Günde
4-5 saat arası
|
2 (1.2)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 14’deki
veriler incelendiğinde, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencilerinin %84.6 oranındaki bir grubu cinsel içerikli sitelere girmemekte, diğer
taraftan, %13’lük diğer bir grubu 1 saatten az da olsa bu amaçla interneti
kullanmak için zaman ayırmaktadır.
Tablo
15: Karşılıklı etkileşimli oyun oynamak
için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
97 (59.9)
|
Günde
1 saatten az
|
39 (24.1)
|
Günde
1-3 saat arası
|
19 (11.7)
|
Günde
4-5 saat arası
|
4 (2.5)
|
Günde
6-8 saat arası
|
3 (1.9)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 15
incelendiğinde, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencilerinin ortalamanın üzerindeki bir grubu (%59.9) karşılıklı etkileşimli
oyun oynama amaçlı internete girmese de, günde 0-3 saat arasında (%35.8) zaman
harcayan diğer bir grubun olması da dikkat çekmektedir.
Tablo 16: Müzik
indirmek için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
39 (24.1)
|
Günde
1 saatten az
|
94 (58.0)
|
Günde
1-3 saat arası
|
22 (13.6)
|
Günde
4-5 saat arası
|
5 (3.1)
|
Günde
6-8 saat arası
|
2 (1.2)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 16’ya
göre, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin
ortalamanın üzerindeki bir kısmı (%58) müzik indirmeye günlük olarak 1 saatten
az da olsa zaman ayırmaktadır. Günde 1-3 saat vakit ayıran grup ise %13.6
oranındadır.
Tablo 17: Fotoğraf/Resim
indirmek için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
32 (19.8)
|
Günde
1 saatten az
|
108 (66.7)
|
Günde
1-3 saat arası
|
20 (12.3)
|
Günde
4-5 saat arası
|
2 (1.2)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 17’ye
göre, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencileri
fotoğraf/resim indirme amacıyla internette günlük olarak vakit
harcamaktadırlar. Günde 1 saatten az vakit harcayan grup ortalamanın üzerinde (%66.7) iken, 1-3 saat vakit harcayanlarda
(%12.3) vardır.
Tablo 18: Elektronik
posta gönderme/alma için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
5 (3.1)
|
Günde
1 saatten az
|
100 (61.7)
|
Günde
1-3 saat arası
|
45 (27.8)
|
Günde
4-5 saat arası
|
8 (4.9)
|
Günde
6-8 saat arası
|
4 (2.5)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 18’deki
veriler incelendiğinde, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencileri elektronik posta gönderme/alma amacıyla interneti özellikle günde
0-3 saat arası (%89.5) yoğun olarak kullanmaktadırlar.
Tablo 19: Film
indirmek için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
57 (35.2)
|
Günde
1 saatten az
|
58 (35.8)
|
Günde
1-3 saat arası
|
28 (17.3)
|
Günde
4-5 saat arası
|
11 (6.8)
|
Günde
6-8 saat arası
|
3 (1.9)
|
Günde
8 saatten fazla
|
5 (3.1)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo 19’daki
veriler incelendiğinde, öğrencilerin %35.2’si hiç film indirmese de, kalan
%64.8’i film indirme amacıyla günlük olarak internette zaman geçirmektedirler.
Diğer taraftan, oran az da olsa günde 8 saatten fazla vakit harcayanların da var
olması (%3.1) dikkate değerdir.
Tablo 20: Web
sitesi ya da blog oluşturmak için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
111 (68.5)
|
Günde
1 saatten az
|
37 (22.8)
|
Günde
1-3 saat arası
|
11 (6.8)
|
Günde
4-5 saat arası
|
3 (1.9)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo
20’de de görüldüğü gibi, öğrencilerin %68.5’i web sitesi ya da blog oluşturma
amaçlı interneti kullanmamakta olup, kalan %31.5’lik grup bu amaçla interneti
farklı sürelerde, özellikle 1 saatten az olarak, kullanmaktadır.
Tablo 21: Web
profilini izlemek/takip etmek için internet kullanımı
BÖTE
Bölümü Öğrencileri
|
|
f (%)
|
|
Hiç
|
46 (28.4)
|
Günde
1 saatten az
|
80 (49.4)
|
Günde
1-3 saat arası
|
26 (16.0)
|
Günde
4-5 saat arası
|
7 (4.3)
|
Günde
6-8 saat arası
|
3 (1.9)
|
TOPLAM
|
162 (100)
|
Tablo
21’deki veriler incelendiğinde, öğrencilerin yalnızca %28.4’ü web profilini
izleme/takip etme amaçlı interneti hiç kullanmamakta olup, kalan %71.6’sı bu
amacı gerçekleştirmek adına internete her gün vakit ayırmaktadır. Günde 1 saat’ten az vakit ayıranlar hemen
hemen tüm katılımcıların yarısı oranında
(%49.4) olup, oran az da olsa (%1.9) günde 6-8 saat bilgisayar başında
kalanların da olduğu görülmektedir.
SONUÇ VE TARTIŞMA
Araştırmada,
BÖTE Bölümü öğrencilerinin bilgisayar ve internete erişim imkanları, internet
kullanım özellikleri ve internet tercihleri incelenmiş olup, çeşitli sonuçlara
ulaşılmıştır.
Öncelikle
öğrencilere kendi kişisel bilgisayarının olup olmadığı sorulmuştur. Öğrencilerin
yüksek oranda (%91.4) kendine ait bir bilgisayara sahip olduğu bulunmuştur. Bu
durum şaşırtıcı olmamakla birlikte, Türkiye İstatistik Kurumu (2011)’in
bilgisayara sahiplik oranlarını da desteklemektedir. Diğer taraftan,
öğrencilerin %68.5’inin internet bağlantısına sahip olduğu bulunmuştur.
Öğrencilerin %31.5’inin bilgisayarında internet bağlantısı yoktur. Türkiye
İstatistik Kurumunun yaptığı araştırmada 2010 yılı itibariyle, internet
erişimine sahiplik oranının %90,9’a yükseldiği görülmektedir (Türkiye
İstatistik Kurumu, 2011). Türkiye
genelinde bu oran yüksekken, öğrenci kesiminde aynı oranda yüksek olmadığı,
durumun öğrencilere inildiğinde değişebileceğini göstermektedir. Bu durum
farklı sebeplerle açıklanabilir. Bunlardan bir tanesi, üniversitelerde farklı
sosyo-ekonomik durumdaki öğrencilerin bir araya gelmesi ve imkanlarının
olmayabileceğidir.
BÖTE
Bölümü öğrencilerinin kendilerine ait bir web sayfasının olup olmadığı
araştırılmış ve şaşırtıcıdır ki, teknolojiyle ilgili bu bölümde öğrencilerin
web sayfası oluşturmayla pek fazla ilgilenmediği, yalnızca öğrencilerin
%10.5’inin web sayfasına sahip olduğu bulunmuştur. BÖTE Bölümü teknolojiyle
ilgili pek çok alana dair dersler içermektedir. Bu durumun öğrencilerin farklı
ilgi alanlarına sahip olmasından kaynaklanabileceği söylenebilir.
Günümüzde,
sosyal ağ kavramı ve bu ağlarda profile sahip olma durumu oldukça
yaygınlaşmıştır. BÖTE Bölümü öğrencilerinin %87’sinin de bir sosyal ağ’da
profilinin olması durumu normaldir. Diğer taraftan, yüksek oranda öğrencinin
profile sahip olup, diğer %13’ünün neden sahip olmadığı bireysel yürütülecek bir
çalışmayla ayırt edilebilir.
BÖTE
Bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanımında kendilerini ne kadar yeterli
hissettikleri sorulmuş ve oldukça yeterli ile tamamen yeterli hissedenler
toplam katılımcıların %74.7’sini oluşturmuştur. Az yeterli hissedenler %19.8’i
oluşturmakta olup, bu öğrenciler henüz 1.sınıfta olabilir. Hiç yeterli
hissetmeyenler ise, %5.6 olup, bu öğrencilerin bölümü algılayamaması ya da bu
durumun güven eksikliğinden kaynaklanıyor olabileceği düşünülebilir.
Bağlantı
çeşidi sorgulandığında, kablolu ve kablosuz bağlantı çeşitleriyle internete
bağlananların toplam oranı %87’dir. Cep telefonuyla internete bağlanma durumu günümüzde
oldukça yaygınlaşmaya çalışsa da, öğrencilerin farklı sosyo-ekonomik
çevrelerden gelmesi ve imkanlarının olmayışından dolayı, cep telefonuyla
internete erişim oranı yalnızca %5.6’dır.
BÖTE
Bölümü öğrencilerinin ne zamandan beri interneti kullandığı araştırıldığında,
4-5 yıl ile 6-8 yıl’dan beri internet kullanımı genel ortalamanın üzerindedir
(%67.3). 8 yıldan fazla süredir internet kullanan grup da azımsanamayacak
orandadır (%16.0). Bu durum, yeni yetişen genç nüfusun internetle daha erken
tanışmasıyla açıklanabilir. Wright (2001), yeni yetişen genç nüfusu “Net
Jenerasyonu” olarak adlandırarak bu durumu vurgulamaktadır. Diğer taraftan,
internet imkanı olmayan sosyo-ekonomik durumu düşük öğrencilerin de olduğu,
%3.7’lik bir grup öğrencinin interneti 1 yıldan az süredir kullandığını
söylemesiyle dikkat çekmektedir. Bu noktadan hareketle, bu grubun internetle
üniversite de tanışmış olabileceği söylenebilir.
Diğer
bir araştırma öğrencilerin günlük olarak internette ne kadar süre kaldığıyla
ilgilidir. BÖTE Bölümü öğrencileri çoğunlukla günlük olarak internette 1-4 saat
arası vakit geçirmektedir (%67.3). Diğer taraftan, günde 1 saatten az vakit
geçiren grup (%17.9), yukarıda da bahsedilen, internetle yeni yeni tanışan grup
ile internetle daha az ilgilenen öğrencilerdir. Burada dikkat çeken sonuç ise,
BÖTE Bölümü öğrencilerinden az oranda da olsa (%2.5) günde 8 saatten fazla
vakit geçiren öğrencilerin de olmasıdır. Alanyazında yapılan birçok araştırmaya
göre, internette günlük olarak uzun süre kalınması internetin kötü/problemli
kullanımına işaret etmektedir (Young ve Rogers, 1998; Young, 1996a, 1996b). Problemli
internet kullanımını tanılamada zaman ölçütü tek başına yeterli değildir fakat
önemli bir faktördür. Üniversitelerde öğrenci-öğretim elemanı iletişimi,
ödev/proje araştırmaları, serbest kullanıma yönelik açık laboratuarların olması
şüphesiz öğrencilerin internet kullanımı için oldukça vakit ayırmalarını
sağlamaktadır. Diğer taraftan, teknoloji ile iç içe olan bölümlerde öğrenim
gören öğrenciler, diğer öğrencilere göre bilgisayar ve interneti daha fazla
kullanmaktadır. İnternet, her türlü bilgi ve görüşe açık bir alandır. Bu
yüzden, internet, özellikle internet kullanımını gereksinimleri doğrultusunda
sınırlayamayan öğrenciler için çok büyük bir risk faktörü olabilmektedir. Bu
durum, interneti günlük olarak 8 saatten fazla kullanan öğrenciler için gerekli
önlemler alınmasını vurgulamaktadır.
Araştırmada
BÖTE Bölümü öğrencilerinin internette neler yaptıkları da sorgulanmıştır.
Öncelikle öğrencilere yeni insanlarla tanışmak için internete günlük olarak ne
kadar zaman ayırdıkları sorulmuştur. Öğrencilerin %55.6’sı “Hiç” tercih
etmediği, kalan ortalamaya yakın orandaki öğrenci grubunun ise günlük olarak bu
aktiviteye vakit ayırdığı görülmektedir. Tutgun, Deniz ve Moon (2011)’in
araştırmasında, Eğitim Fakültesine devam eden farklı bölümlerdeki öğretmen
adaylarının yeni insanlarla tanışmak için internet tercihleri sorgulanmış ve
%62.1 oranındaki öğretmen adayı “Hiç” tercih etmediğini söylerken, kalan
%37,9’luk grubun her gün vakit ayırdığı bulunmuştur. Sonuçlar birbirinden çok
da uzak olmasa da, tercih oranı BÖTE’de biraz daha yüksektir. Bu sonucun,
Tutgun ve Cesur (2011) tarafından yapılan ve ortalamanın üzerinde problemli internet
kullanım seviyesi bulunan BÖTE’ye
yönelik problemli internet kullanım araştırmasına da destek sağlaması için tüm
internet tercihi seçeneklerinin hep birlikte değerlendirilmesi gerekmektedir.
Diğer
bir araştırma sonucu ise, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencilerinin ödev araştırmak için günde yoğun olarak 0-3 saat arası interneti
kullandığı (%83.3), diğer taraftan günde 4 saatten fazla zaman harcayan grubun
da olduğu söylenebilir (%14.8). Kalan %1.9’luk grup ise ödev araştırmak için
interneti hiç kullanmamaktadır. Aslında %31.5’lik bir grubun internet
bağlantısı olmadığını söylemesi, bu durumu normal kılmaktadır. Ayrıca, internet
bağlantısı olmayan öğrencilerin de ödev araştırmak için kendilerine internet
kullanım imkanı yarattığını, oranları karşılaştırdığımızda, söyleyebiliriz. Tutgun, Deniz ve Moon (2011)’in araştırmasında
ise, ödev araştırmak için çeşitli bölümlerdeki öğretmen adaylarının 0-3 saat
arası internete zaman ayırma oranı %90.5’tir. “Hiç” diyenlerin oranı ise
%5.7’dir. Bu oran, internet bağlantısı olmadığı halde kendilerine ödev
araştırmak için imkan yaratma çabalarıyla değişebilmektedir.
BÖTE
Bölümü öğrencilerine yeni bilgiler edinmek için interneti günlük olarak ne
kadar kullandıkları sorulmuş ve sonuç olarak, öğrencilerin yeni bilgiler
edinmek için günde yoğun olarak 0-5 saat internette dolandıkları bulunmuştur
(%97.6). Bu sonuç, Tutgun, Deniz ve Moon (2011)’in diğer bölümleri de kapsayan öğretmen
adaylarına yönelik araştırmasıyla da tutarlıdır (%94.3).
Haber
okumak için internet tercihleri sorulduğunda, günlük olarak haber okumak için
öğrenciler yoğun olarak 1 saatten az internete vakit ayırmaktadır (%63). Hiç
diyenlerin oranı ise, %10.5’tir. Haber okuma ayrı bir alışkanlık olup, öğrencilerin
günlük gazete ya da internetten haber okuma tercihlerini alışkanlıklarıyla
ilgilidir.
Diğer
taraftan, öğrencilerin internetin kötü kullanımına yönelik bir takım tercihleri
de sorgulanmış olup, bunlardan bir tanesi kumar/bahis oynama amaçlı internette
günlük ne kadar vakit harcadıklarıdır. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi Bölümü öğrencilerinin çoğunluğu (%84.6) kumar/bahis oynama amaçlı
internete girmese de, günde 1 saatten az
(%12.3) ve günde 6-8 saat ayıran (%1.2) öğrencilerin de olması dikkate
değerdir. Diğer kötü kullanıma yönelik bir soru ise, interneti günlük olarak
cinsel içerikli siteleri araştırmak için ne kadar kullandıklarıdır. Bilgisayar
ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin %84.6 oranındaki bir
grubu cinsel içerikli sitelere girmemekte, diğer taraftan, %13’lük diğer bir
grup 1 saatten az da olsa bu amaçla interneti kullanmak için zaman
ayırmaktadır. Görüldüğü gibi, her iki tür siteye günlük olarak hiç vakit
ayırmayan grupların yüzdesi aynıdır (%84.6). Diğer taraftan, her iki tür siteye
de günlük olarak vakit ayıran öğrencilerin oranları yine aynıdır. BÖTE bölümü
öğrencilerinden 2 kişi de olsa, bu tür sitelere 6-8 saat ya da 4-5 saat günlük
vakit ayırdıklarını belirtmiştir. Tutgun, Deniz ve Moon (2011)’in yalnızca BÖTE’yi
kapsamayan, çeşitli bölümlerdeki öğretmen adayları üzerine yaptığı çalışmada
da, kumar oynama amaçlı hiç tercih etmeyenler (%87.6) ile cinsel içerikli
siteleri araştırmak için hiç tercih etmeyenlerin (%88.7) oranları birbirine
yakındır. Buradan da anlaşılacağı gibi, BÖTE’ye yönelik bir farklılık
bulunmamıştır. Az oranda da olsa bu tür sitelere vakit ayıran öğrencilere
yönelik gerekli önlemler sağlanmalıdır. Bu noktadan hareketle, araştırmanın
sonunda birtakım önerilere yer verilmiştir.
Diğer
bir sonuç, BÖTE Bölümü öğrencilerinin ortalamanın üzerindeki bir grubu (%59.9)
karşılıklı etkileşimli oyun oynama amaçlı internete günlük olarak girmese de,
günde 0-3 saat arasında (%35.8) zaman harcayan diğer bir grubun olması da
dikkat çekmektedir. Tutgun, Deniz ve Moon (2011)’in araştırmasında ise, çeşitli
bölümlerdeki öğretmen adaylarının %70.6’sı etkileşimli oyun oynamak için
internete günlük olarak hiç vakit ayırmamaktadırlar. Bu durum, BÖTE Bölümü
öğrencilerinin etkileşimli oyun oynamaya yönelik sitelere daha çok ilgi
duydukları ve günlük olarak daha fazla vakit ayırdıklarını göstermektedir.
BÖTE
Bölümü öğrencileri, müzik indirme, film indirme ve resim/fotoğraf indirme amaçlı
internete günlük olarak çeşitli miktarlarda vakit ayırmakta olup, “hiç”
diyenlerin haricindeki toplam oranları değişmektedir (sırasıyla; %75.9, %64.8, %80.2).
Diğer bölümleri kapsayan Tutgun, Deniz ve Moon (2011)’in araştırmasında ise bu
oranlar sırasıyla; %74, %55.2, %68.8’dir. Görüldüğü gibi, müzik indirme amaçlı
günlük internet kullananların yüzdeleri neredeyse aynı olup, film indirme ile
özellikle resim/fotoğraf indirme tercihleri BÖTE’de daha yüksek bulunmuştur. Bu
durumun, BÖTE’deki öğrencilerin görsel ve dijital materyaller araştırmalarını
gerektiren ders projelerinden kaynaklanmış olabileceği söylenebilir. Fakat,
%5’lik bir grubun film indirmek için günde 6-8 saat veya 8 saatten fazla
internette kalmaları problemli internet kullanımını işaret etmektedir.
BÖTE
Bölümü öğrencileri elektronik posta gönderme/alma amacıyla interneti özellikle
günde 0-3 saat arası (%89.5) yoğun olarak kullanmaktadırlar. Elektronik posta
amaçlı internet kullanımı günümüzde internetin yaygın kullanılan bir
özelliğidir. Diğer taraftan, %3.1’lik bir grup öğrenci e-posta amaçlı günlük
olarak interneti hiç kullanmadığını belirtmiştir. İnterneti 1 yıldan az süredir
kullanmaya başlayan %3.7’lik bir grubun olduğu düşünüldüğünde, oranların da
birbirine yakın olması, bu grubun e-posta alışkanlığının henüz oluşmadığını
düşündürmektedir.
Diğer
bir sonuca göre, öğrencilerin %68.5’i web sitesi ya da blog oluşturma amaçlı
interneti kullanmamakta olup, kalan %31.5’lik grup bu amaçla interneti farklı
sürelerde, özellikle 1 saatten az olarak, kullanmaktadır.%10.5’lik bir grup
kendilerine ait bir web sayfasının olduğunu belirtmişti, bu noktadan hareketle,
kalan %21’lik grup ise blog oluşturma ya da profil oluşturma amaçlı interneti
günlük olarak, az oranda da olsa kullanmaktadır. Web’de oluşturdukları profili
takip etmek için ne kadar vakit ayırdıkları araştırıldığında ise, hiç
diyenlerin haricinde, öğrencilerin %71.6’sı bu amacı gerçekleştirmek adına her
gün çeşitli miktarlarda internete vakit ayırmaktadır. Bu durum, BÖTE Bölümü öğrencilerinin
%87’sinin bir sosyal ağ’da profili olduğunu belirttiği düşünüldüğünde, normal
karşılanabilir. Bu noktadan hareketle, %80’i aşan oranlardaki öğrenci grubunun
her gün fotoğraf indirmek için internette dolanması, sosyal ağ’daki resimleri
araştırma ve oradan beğendiği resimleri indirme amaçlı interneti devamlı
kullanma durumunu çağrıştırabilir. Bunun için, daha derinlemesine, çok boyutlu
yapılacak nitel bir çalışmaya ihtiyaç vardır. Ancak bu şekilde probleme yönelik
internet kullanımının olup olmadığı tespit edilebilir ve önlemler alınabilir.
ÖNERİLER
1. BÖTE’ye devam eden öğrencilerin internet kullanım
sıklıkları ve tercihleri belirli aralıklarla sık olarak tespit edilerek, aşırı
kullanım durumu olup olmadığı belirlenip, kontrol altına alınması konusunda
çalışmalar başlatılabilir.
2. BÖTE Bölümü öğrencilerinin internet kullanımlarındaki
kontrolsüzlüğü önleyebilmek amacıyla bu konuda belirli aralıklarla öğretim
elemanları tarafından öğrencileri problemli internet kullanımı, zaman
kontrolünü sağlama ve bilgisayar/internet etiği konularında bilinçlendirmeye
yönelik konuşmalar/etkinlikler düzenlenebilir.
3. Farklı üniversitelerdeki BÖTE öğrencilerinin
internet kullanım özelliklerinin,
tercihlerinin ve problemli internet kullanımlarının farklılık gösterip
göstermediğinin tespitinin yapılabilmesi için daha fazla üniversitede uygulama
yapılarak, araştırma kapsamı arttırılabilir.
4. Düşük sosyo-ekonomik durumdaki öğrencilerin
bilgisayar ve internet kullanım imkanları arttırılabilir ve bu sayede teknoloji
kullanımı ile hayatlarında bazı kolaylıklar sağlayabilecekleri onlara
öğretilebilir.
5. Üniversitede ilk senesi olan öğrencilerin yeni
sosyal ortamlarına uyum sağlama ve yeni arkadaşlıklar kurma konularındaki
eksiklikleri için internete aşırı derecede başvurmalarını ve devamlı internet
üzerinden yeni kişilerle tanışma çabalarını önlemek adına öğretim elemanları
özellikle 1. sınıfa devam eden öğrenciler için sosyal ortam sağlayabilecekleri
grup projeleri, işbirlikçi çalışma yöntemlerine sınıf içerisinde imkân
sağlayarak bu konuda onlara destek olabilirler.
6. Problemli internet kullanımının kişisel ve
psikolojik özellikler ile ilişkisinin incelenmesi açısından özellikle
teknolojiyle ilgili bölümlerde nitel ve derinlemesine çalışmalar yapılabilir.
KAYNAKÇA
Anderson, K.J. (2001). Internet Use Among College
Students: An Exploratory Study. Journal
of American College Health, 50, 21-26.
Caplan, S.E. (2005). A Social Skill Account of
Problematic Internet Use. Journal of
Communication, 55(4), 721-736.
Caplan, S.E.(2010). Theory and Measurement of
Generalized Problematic Internet Use: A Two Step Approach. Computers in Human Behavior, 26 (2010) 1089–1097.
Ceyhan, E., Ceyhan A., Gürcan, A. (2007). Problemli
İnternet Kullanımı Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Bildiri
Kitabı, 7(1), 387-416.
Deniz, L. (2001). Psikolojik danışma ve rehberlik
öğrencilerinin bilgisayar yaşantılarına yönelik bir izleme çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim
Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,
13, 87-110.
Deniz, L. &
Coşkun, Y. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanımına yönelik yaşantıları.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 39-52.
Deniz, L. (2007). Prospective class teachers’ computer
experiences and computer attitudes. International
Journal of Social Sciences, 2(2), 116-122.
Deniz, L. & Tutgun, A. (2010). The Relationship
Between Problematic Internet Usage And Loneliness Level Of Prospective
Teachers, International Educational
Technology Conference (IETC) 2010, Volume III, Page 1563, Boğaziçi University, Istanbul.
Erikson, E. (1998) Life
cycle completed: Extended version. New York: WW Norton & Company.
Kandell, JJ. (1998). Internet Addiction on Campus: The
Vulnerability of College Students. Cyberpsychology
and Behavior, 1,11-17.
Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi.
Ankara: 3A Araştırma Danışmanlık Limited.
Lavin, M., Marvin, K., McLarney, A., Nola, V. ve
Scott, L. (1999). Sensation Seeking and Collegiate Vulnerability to Internet
Dependence. CyberPsychology and Behavior,
2, 425-430.
Morahan-Martin, J., Schumacher, P. (2000). Incidence
and Correlates of Pathological Internet Use Among College Students. Computer-Human Behaviour, 16,13-29.
Niemz, K.,Griffiths, M., Banyard, P. (2005).
Prevalence Of Pathological Internet Use Among University Students And Correlations
With Self-Esteem, The General Health Questionnaire (GHQ) And Disinhibition. CyberPsychology
& Behavior, 8(6), 562-570.
Odacı, H. & Kalkan, M. (2010). Problematic internet use, loneliness and
dating anxiety among young adult university students. Computer & Education (2010), 1-7.
Tutgun, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Problemli
İnternet Kullanımı. Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi (M.A.), Istanbul.
Tutgun, A. & Deniz, L. (2010). Problematic
Internet Usage among Prospective Teachers. International
Educational Technology Conference] (IETC) 2010, Volume II, Page 1226,
Boğaziçi University, Istanbul.
Tutgun, A. & Cesur, M. (2011). Problematic
Internet Use of Turkish Computer
Education and Instructional Technologies (CEIT) Students, 2nd World
Conference on Information Technology (WCIT) 2011, Antalya, http://wcit.worldeducationcenter.eu/files/WCIT_Abstract_book_last_183p.pdf
web adresinden 26 Ocak 2012 tarihinde erişilmiştir.
Tutgun, A, Deniz, L. & Moon, Man-Ki (2011). A
Comperative Study of Problematic Internet Use and Loneliness Among Turkish and
Korean Prospective Teachers. TOJET (The
Turkish Online Journal of Educational Technology), Vol: 10, issue:4.
Türkiye İstatistik Kurumu (2011). Girişimlerde Bilişim
Teknolojileri Kullanımı, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?tb_id=60&ust_id=2
web adresinden 28 Ocak 2011 tarihinde erşilmiştir.
Wright, C.
(2001). Children and Technology: Issues, Challenges and Opportunities. Childhood Education, 78 (1), 37-41.
Young, K.S. (1996a). Psychology of Computer Use: XL.
Addictive Use of The Internet: A Case That Breaks The Stereotype, Psychological Reports, 79, 899-902.
Young, K.S. (1996b). Internet Addiction: The Emergence
of A New Clinical Disorder. Cyber
Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
Young, K.S., Rodgers, R. (1998). The Relationship
Between Depression and Internet Addiction. Cyber
Psychology and Behavior, 1(1), 25-28.
Young, K.S. (2006). Surfing
Not Studying: Dealing With Internet Addiction On Campus.
http://www.netaddiction.com/articles/surfing_not_studying.htm web adresinden 28
Aralık 2008 tarihinde erişilmiştir.
Tam Metin:
www.ajit-e.org/download_pdf.php?id=28&f=28_rev1.pdf
Cite:
·
Tutgun
Ünal, A. (2012). BÖTE Bölümü Öğrencilerinin İnternet Kullanım
Özellikleri ve Tercihlerinin İncelenmesi [A Study on Characteristics of Internet Use of CEIT Students and Their
Preferences], AJIT-e: Academic Journal of
Information Technology, ISSN: 1309-1581, 3(6), 22-41. (DOI:
10.5824/1309-1581.2012.1.002.x)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder